مقالات

چگونه طلای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم (چند روش ساده و سریع)

روش تشخیص طلا از بدل در منزل

آیا تا به حال شده از خرید انگشتر طلا یا خرید دستبند طلا پشیمان شوید؟ چون احتمالا فکر می‌کنید که انگشتر یا دستبند خریداری شده شما تقلبی و فیک است! به هر حال با توجه به بالا رفتن قیمت خرید طلا، اینکه طلای فیک به جای طلای اصل به شما فروخته شود امکان پذیر است. اما می‌توانید با تشخیص طلای اصل از بدل، خیلی راحت خیالتان را از بابت اصل بودن این طلاها راحت کنید. در ادامه چند روش ساده و سریع برای تشخیص سریع طلا از بدل در منزل را به شما توضیح می‌دهیم.

نحوه تشخیص طلای اصل از بدل

برای تشخیص طلای اصل از بدل، روش‌های مختلفی وجود دارند. البته برخی از این روش‌ها به زیورآلات طلای شما آسیب وارد می‌کنند و کمک گرفتن از آن‌ها توصیه نمی‌شود. اما برخی از روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، خیلی ساده و سریع باعث می‌شوند تا اصل بودن طلا را تشخیص دهید.

1. تشخیص سریع طلای اصل از بدل با استفاده از سرکه

برای تشخیص اصل بودن طلا با کمک سرکه، کافیست که یک ظرف را پر از سرکه کنید و قطعه طلای خودتان را درون آن بیندازید. اگر پس از گذشت چند دقیقه طلا هنوز طلایی و سفید بود، مطمئن باشید که اصل است. در غیر این صورت زیورآلات شما به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند.

2. تشخیص طلای اصل از بدل با استفاده از آب

برای تشخیص اصل بودن طلا می‌توانید از آب کمک بگیرید. به طوری که یک ظرف کوچک را پر از آب کنید و قطعه طلای مورد نظر خود را درون آن بیندازید. طلا در زیر آب قرار می‌گیرد. ولی بدل ممکن است روی آب بیاید.

 

نحوه تشخیص طلای اصل از بدل

 

3. استفاده از سطوح سرامیکی برای تشخیص طلا

اگر پس از خرید گردنبند طلا یا انگشتر، به اصل بودن آن شک داشتید می‌توانید آن را روی سطوح سرامیکی بکشید. سعی کنید که این کار را به آرامی انجام دهید. قطعات رد طلایی روی سرامیک به جا می‌گذارند. ولی زیورآلات بدل باعث سیاه شدن سطوح سرامیکی می‌شوند.

4. تشخیص ورق طلای اصل با کمک آهنربا

طلا دارای خاصیت جذب آهنربا نمی‌باشد. به همین خاطر، برای تشخیص طلای اصل از بدل در منزل می‌توانید از یک آهنربا کمک بگیرید. اگر آهنربا جذب قطعه طلا شد، آن محصول دارای ناخالصی‌های مختلفی است.

5. روش تشخیص طلا از بدل در منزل با یخ

یخ یکی از ابزارهایی است که در همه منازل پیدا می‌شود. جالب است که بدانید می‌توانید با یخ تست تشخیص طلا از بدل را انجام دهید. به طوری که یک تکه یخ را روی قطعه طلا قرار دهید. اگر احساس کردید این قطعه یخ دارد به سرعت آب می‌شود، طلا اصل است.

6. تشخیص زیورآلات طلای اصل از تقلبی با ید

ید یکی از ترکیباتی است که می‌تواند برای تشخیص طلا اصل از تقلبی به کار شما بیاید. فقط کافیست که مقداری ید را روی زیورآلات طلایی خودتان بکشید. زیورآلات با طلای اصل به راحتی تیره نمی‌شوند، ولی دیگر زیورآلات با ناخالصی‌هایی که دارند به راحتی تیره خواهند شد.

 

نحوه تشخیص سریع طلای اصل از بدل

 

گروه هنری دانژه با محصولاتی از طلای اصل

گروه هنری دانژه یکی از گروه‌های هنری خلاق در حوزه تولید زیورآلات زنانه و مردانه با ورق طلای 24 عیار اصل است. یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص طلا اصل از بدل، انتخاب فروشگاه و تولید کننده معتبر است. گروه هنری دانژه سال هاست که در این حوزه فعالیت می‌کند. پس می‌توانید با خیالی راحت از این مجموعه اقدام به خرید زیورآلات طلا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله چند روش ساده را برای تشخیص طلای اصل از بدل به شما توضیح دادیم. به هر حال اگر دغدغه این موضوع را دارید که محصول خریداری شده شما از طلای اصل نباشد، توصیه می‌کنیم که از این روش‌ها کمک بگیرید. فقط فراموش نکنید که برخی از این روش‌ها ممکن است به قطعه طلا یا حتی سنگ‌های خاص به کار رفته در طلا آسیب وارد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =