مقالات

چسب ورق طلا چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

چسب ورق طلا چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

استفاده از ورق طلا از قدیم تا به امروز برای ساخت محصولات دکوراتیو رواج داشته است. ورق طلای 24 عیار انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و می‌تواند روی سطوح مختلف از جمله سطوح فلزی، پلاستیکی و شیشه‌ای نصب شود. برای اینکه ورق طلا روی سطوح مختلف به درستی بچسبد، نیاز به استفاده از چسب ورق طلا است. این نوع چسب به راحتی می‌تواند ورق طلا را روی سطوح مختلف بچسباند و یک محصول دکوراتیو جذاب را تولید کند. در صورت نیاز به استفاده از چسب مخصوص ورق طلا و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از این چسب، این مقاله را بخوانید.

چسب ورق طلا چیست؟

چسب ورق طلا یکی از پرفروش‌ترین لوازمی است که برای افرادی که با طلا کار می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب بر پایه آب بوده و با فرم مایع خودش می‌تواند روی انواع سطوح قرار بگیرد. چسب مخصوص ورق طلا در گروه چسب‌های زنده قرار می‌گیرد. به این معنا که حتی پس از خشک شدن این چسب روی سطوح، باز هم مقداری چسبندگی در آن وجود دارد. به همین خاطر اگر پس از خشک شدن این چسب به آن دست بزنید، احساس چسبندگی را نوک انگشتان خود خواهید داشت.

چسب مخصوص ورق طلا در حجم‌های متفاوت تولید می‌شود. هر یک از افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود این چسب‌های مایع را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهند. معمولا برای اجرای چسب‌های ورق طلا روی سطوح از قلمو استفاده می‌کنند و پس از خشک شدن چسب، ورق‌های طلا را با توجه به طرح دلخواه روی سطح قرار می‌دهند.

چسب ورق طلا چیست؟

نحوه استفاده از چسب ورق طلا

اگر قصد استفاده از چسب مخصوص ورق طلا برای چسباندن ورق طلا روی سطوح مختلف از جمله سطوح فلزی، چوبی، پلاستیکی و … را دارید، باید حتما به دستورالعمل استفاده از این چسب‌ها توجه داشته باشید. در ادامه به نحوه استفاده از چسب ورق طلا اشاره می‌کنیم.

  • در اولین قدم لازم است که سطح مورد نظر برای آغشته شدن به چسب، آماده سازی شود. سطح باید تمیز و عاری از هر گونه گرد و خاک و کثیفی باشد. قلمویی که برای چسباندن چسب نیز مورد استفاده قرار می‌دهید، باید تمیز و عاری از گرد و غبار باشد. پس یک دستمال تمیز نم دار را روی سطح بکشید تا آلودگی‌های روی سطح و قلمو پاک شوند. سپس باید اجازه دهید تا سطح کاملا خشک شود و مراحل بعدی را انجام دهید.
  • حال باید چسب مورد نظر خود را با یک قلموی مویی یا فومی روی سطح پخش کنید. چسب باید با ضخامت یکسان و یکدست روی سطح پخش شود. در غیر این صورت ممکن است چسب در یک جا جمع شود و سپس سطح کار شما برجسته نشان دهد. بنابراین حتما به یکدست پخش شدن چسب توجه داشته باشید.
  • چسب ورق طلای زده شده روی سطح باید خشک شود و سپس ورق طلا را روی آن قرار دهید. امکان قرار دادن ورق طلا بلافاصله پس از آغشته کردن سطح به چسب وجود ندارد.
  • تا زمانی که چسب مخصوص ورق طلا خشک شود، باید ورق طلاها را به اندازه‌های مختلف برش بزنید. بسته به سطح کار و همچنین نوعی طرحی که می‌خواهید با این نوع ورق ایجاد کنید، باید ورق‌ها را به اندازه‌های مختلف برش بزنید.
  • پس از اینکه سطح چسب خشک شد، نوبت به چسباندن ورق طلا می‌رسد. برای این کار باید ورق طلاهای برش زده را به آرامی بلند کنید. می‌توانید از چوب نازک یا موچین کمک بگیرید. در هر صورت باید مراقب باشید که ورق‌ها در هنگام جابجایی پاره یا چروک نشوند. البته اگر در حین جابجایی ورق‌های طلا پاره شدند، جای نگرانی نیست. چون می‌توانید مجددا آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید.
  • حال با دقت ورق طلا را روی سطح آغشته شده به چسب قرار دهید. بسته به طرحی که قرار است با ورق طلا روی سطح ایجاد کنید، می‌توانید به این ورقه‌ها فرم بدهید و طرح زیبایی را ایجاد کنید.
  • حال باید با یک قلموی مویی نرم، به ورق طلاهای چسبانده شده روی سطح ضربه بزنید. این کار باعث می‌شود ورق‌ها روی سطح محکم شوند و اضافه‌های ورق‌های طلا نیز از روی سطح جدا می‌شوند و یک سطح تمیز خواهید داشت. این کار را با دقت و آرامی انجام دهید تا طرح مورد نظر شما دچار مشکل نشود.
  • پس از اتمام کار، مجددا سطح را با دقت بررسی کنید. اگر سطحی بدون ورق طلا بود و نیاز به چسباندن ورق طلا روی آن سطح داشتید، می‌توانید مجددا مراحل ذکر شده را تکرار کنید. در نهایت پس از اطمینان از اتمام کار، می‌توانید از اسپری‌های وارنیش برای تثبیت کار خود استفاده کنید تا این ورق‌های طلا در تماس با رطوبت نباشند.

نحوه استفاده از چسب ورق طلا

چسب ورق طلا چقدر باید بماند؟

همانطور که در مراحل و نحوه استفاده از چسب‌های ورق طلا توضیح دادیم، نمی‌توان بلافاصله پس از آغشته کردن سطح به این چسب‌ها، از ورق طلا روی سطح استفاده کرد. چرا که باید این چسب‌ها مدت زمانی استراحت کنند و سپس کار اجرای ورق طلا انجام گیرد. زمان خشک شدن چسب ورق طلا بسته به نوع چسب می‌تواند از 12 تا 24 ساعت متفاوت باشد. پس از اینکه این چسب خشک شد، باز هم خاصیت چسبندگی دارد و می‌توان ورق طلا را روی آن قرار داد. بنابراین باید حتما در هنگام استفاده از این چسب، فقط به سطوحی چسب بزنید که نیاز به پوشاندن آن‌ها با ورق طلا دارید.

در اکثر مواقع می‌توان پس از گذشت 1 الی 3 ساعت از زدن چسب ورق طلا روی سطح، ورق طلا را روی آن اجرا کرد. نکته حائز اهمیت است این که اجرای ورق طلا روی سطح، بلافاصله پس از زدن چسب روی سطح کاملا اشتباه بوده و می‌تواند باعث صدمه رساندن به ورق‌های طلا شود.

چسب ورق طلا چه کاربردی دارد؟

کاربرد چسب ورق طلا به کاربردهای ورق طلا در صنایع گوناگون باز می‌گردد. در حال حاضر با توجه به ارزش بالای طلا و همچنین گران شدن هزینه خرید محصولات طلا، بسیاری از مردم علاقه مند به استفاده از محصولات دکوراتیو طلا با قیمت ارزان هستند. ورق طلا این امکان را به مردم می‌دهد تا تابلوهای طلا، زیورآلات و اکسسوری‌های مختلف را با ورق طلای ارزان قیمت سفارش دهند.

چسب ورق طلا می‌تواند در هر محصولی که نیاز به استفاده از ورق طلا دارد، مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال برای ساخت زیورآلات، تابلوهای دکوراتیو، اکسسوری‌ها و مبلمان می‌توان از این چسب استفاده کرد. علاوه بر این موضوع، چسب‌های ورق طلا می‌توانند برای نصب ورق‌های مس، نقره و … نیز مورد استفاده قرار گیرند. در واقع الزامی وجود ندارد که این چسب‌ها فقط برای چسباندن طلا استفاده شوند.

چسب ورق طلا چه کاربردی دارد؟

سخن پایانی

چسب ورق طلا یکی از انواع چسب‌های موجود در بازار است که می‌تواند به صورت اختصاصی برای چسباندن ورق‌های طلا روی سطوح مختلف از جمله سطوح مسی، شیشه‌ای، چوب و … استفاده شود. در این مقاله در مورد نحوه استفاده از چسب مخصوص ورق طلا و همچنین مدت زمان خشک شدن آن صحبت کردیم. با توجه به اینکه این چسب در گروه چسب‌های زنده قرار می‌گیرد و حتی پس از خشک شدن مقداری چسبندگی نیز دارد، می‌توانید با خیالی راحت از آن برای ساخت محصولات دکوراتیو با ورق طلا استفاده کنید و از زیبایی و درخشش ورق طلا روی سطوح مختلف نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 20 =