مقالات

ورق طلای مایع چیست و چه تفاوتی با ورق طلا دارد؟

ورق طلای مایع چیست و چه تفاوتی با ورق طلا دارد؟

استفاده از ورق طلا برای ساخت وسایل دکوراتیو، زیورآلات و محصولات مختلف رواج بسیار زیادی دارد. به طوری که در حال حاضر در صنایع مختلف بسیاری از افراد از این محصول برای ساخت و تزئین استفاده کنند. سختی استفاده از ورق طلای معمولی و پیچیدگی اجرای آن باعث شده تا ورق های طلای دیگری نیز در بازار موجود شوند که بر پایه آب تولید شده اند. ورق طلای مایع، محصولی باکیفیت است که می تواند با ظاهر مایع و کیفیت بالای خودش جهت ساخت وسایل دکوراتیو، رنگ آمیزی و تزئین وسایل مختلف مورد استفاده قرار گیرد. نحوه اجرا، قیمت و کلیات ورق طلا مایع با ورق طلا معمولی متفاوت است که در ادامه این مقاله قصد بررسی آن ها را داریم.

ورق طلای مایع چیست؟

ورق طلا یک محصول منحصر به فرد و نازک است که می تواند روی سطوح مختلف با چسب مخصوص قرار بگیرد و طرح ها و مدل های متنوعی را به وجود آورد. با این حال این نوع ورق طلا به دلیل ظرافت و نازکی بسیار زیادی که دارد، به راحتی قابل استفاده نبوده و برای استفاده از آن نیاز به تخصص و تجربه بسیار زیادی می باشد. به همین خاطر محصولات بهتری روی کار آمده اند که با نام ورق طلای مایع شناخته می شوند. این محصول همانطور که از نامشان مشخص است، بر پایه آب هستند و می توانند مانند رنگ روی سطوح استفاده شوند.

ورق طلا مایع در طیف رنگی مختلفی در بازار موجود است. مانند رنگ های مایع موجود در بازار که می توانند برای نقاشی و تزئین مورد استفاده قرار گیرند، این محصول نیز می تواند با غلظت مناسب روی هر سطحی اجرا شود. سهولت اجرای این محصول باعث پرفروش شدن آن شده است. ورق طلا مایع توسط برندهای مختلفی در جهان تولید می شود و با قیمت مناسب برای ساخت وسایل دکوراتیو مورد استفاده قرار گیرد.

ورق طلای مایع چیست؟

تفاوت ورق طلا با ورق طلای مایع

اولین و مهم‌ترین تفاوت میان ورق طلا و ورق طلا مایع، بافت این محصولات است. همانطور که از نام این محصول مشخص است، ورق طلا مایع به شکل مایع بوده و قابلیت اجرا روی سطوح مختلف را دارد، ولی ورق طلا به صورت جامد طراحی می شود و با ضخامت بسیار پایین قابلیت اجرا روی سطوح خاص را دارد. تفاوت ورق طلا با ورق طلای مایع به غیر از این مورد، از جنبه های دیگری نیز قابل بررسی است که در ادامه مقاله قصد داریم به آن ها اشاره کنیم.

  • قیمت

یکی از مواردی که باعث شده بسیاری از افراد روی به خرید ورق طلای مایع بیاورند، قیمت است. قیمت ورق طلای جامد بیشتر از ورق طلا به فرم مایع است و این موضوع نیز به دلیل رقیق شدن فرم مایع ورق طلا با آب است. هر چقدر ورق طلا رقیق‌تر باشد، قیمت آن نیز پایین‌تر می آید. به همین خاطر برای شرایطی که نیاز به استفاده از ورق طلا است؛ اما باید قیمت نیز در پایین‌ترین حد ممکن نگه داشته شود، می توان ورق طلا مایع را به عنوان بهترین انتخاب شناخت.

  • نحوه اجرا

نحوه اجرای ورق طلا جامد کاملا متفاوت از نحوه استفاده از ورق طلای مایع است. ورق طلا جامد باید حتما با کمک چسب های مخصوص که امکان چسباندن ورق طلا را روی سطح فراهم می کنند، روی سطح نصب شوند. اما ورق طلای مایع نیازی به چسب ندارد و می تواند با یک قلموی ساده مانند زمانی که می خواهید یک سطح را رنگ آمیزی کنید، اجرا گردد.

  • سهولت در اجرا

سهولت در اجرای ورق طلا مایع بسیار زیادتر از زمانی است که می خواهید ورق طلا جامد را روی یک سطح اجرا کنید. ورق های طلای جامد بسیار نازک هستند و ممکن است با یک ضربه و فشار به راحتی خرد شوند و کیفیت خود را از دست دهند. از طرفی اجرای ورق طلای نازک روی سطوح خاص با برجستگی های مختلف، می تواند بسیار پیچیده باشد. اما ورق طلا مایع به راحتی با یک قلمو روی هر سطحی با هر نوع برجستگی قابلیت اجرا دارد.

  • ماندگاری

ماندگاری ورق طلا چه به صورت جامد چه به صورت مایع، بستگی به نحوه اجرا و همچنین آماده سازی سطح به صورت صحیح دارد. هر چقدر سطح به صورت دقیق‌تر آماده سازی شود و همچنین بعد از اجرای ورق طلا روی سطح، تثبیت کننده مورد استفاده قرار گیرد؛ ماندگاری این محصولات نیز افزایش پیدا می کند. اما به طور کلی، به دلیل اینکه ورق طلا مایع بدون نیاز به تثبیت کننده روی سطوح اجرا می شود، می توان آن را محصولی با ماندگاری بالاتر شناخت.

  • تنوع رنگ

ورق طلا مایع نسبت به ورق طلا معمولی دارای تنوع رنگ بیشتری است. به دلیل اینکه اضافه کردن یک سری افزودنی ها به این محصول باعث ایجاد تنوع رنگی در آن می شود، می توان برای محصولات دکوراتیو از این نوع ورق طلا استفاده کرد و با تنوع رنگ دلخواه آن ها را به اجرا درآورد. این ورق های طلا می توانند با رنگ های روشن تا تیره مانند رزگلد، طلایی مایل به نقره ای و … مورد استفاده قرار گیرند. این یعنی اینکه انعطاف پذیری بیشتری برای استفاده از ورق طلا به فرم مایع وجود دارد.

نحوه استفاده از ورق طلای مایع

نحوه استفاده از ورق طلای مایع

نحوه استفاده از ورق طلای مایع بسیار ساده‌تر از ورق طلا جامد است. فقط کافیست که سطح مورد نظر را برای اجرای این محلول آماده کنید و سطح را تمیز و عاری از هر گونه گرد و غبار نمایید. سپس با کمک یک قلموی معمولی که بسته به طرح مورد نظر شما، می تواند در سایزبندی های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، ورق طلای مایع را روی سطح پخش کنید. این محصول به دلیل داشتن فرم مایع به راحتی قابلیت اجرا روی هر نوع سطحی را دارد.

بنابراین، قلموی آغشته شده به این ورق طلا را به آرامی روی سطح بکشید و طرح مورد نظر خود را ترسیم کنید. برای رنگ آمیزی نیز می توان از قلموهای بزرگ استفاده نمود. نکته مهمی که در مورد استفاده از این نوع ورق طلا باید بدانید این است که در صورت نیاز به اضافه کردن یک لایه جدید رنگ روی لایه قبلی، حتما باید قبل از خشک شدن ورق طلا مایع این کار را انجام دهید. در غیر این صورت رد قلمو روی سطح باقی می ماند و کیفیت کار کاهش پیدا می کند. پس از گذشت چند ساعت از رنگ آمیزی با این محصول و خشک شدن آن، می توانید وسیله رنگ آمیزی شده را مورد استفاده قرار دهید.

ورق طلای مایع چه کاربردی دارد؟

کاربردهای ورق طلای مایع بسیار متنوع است. می توان در هر جایی که نیاز به استفاده از ورق طلای جامد است، از این محصول استفاده کرد. چرا که برتری های ورق طلا مایع بسیار زیادتر از ورق طلا جامد بوده و این محصول را می توان برای تزئین انواع سطوح مورد استفاده قرار داد. بنابراین با وجود رنگ بندی متنوع ورق های طلای مایع و همچنین کیفیت بالای این ورق ها، نمی توان محدودیتی را برای استفاده از آن ها قائل شد. از جمله کاربردهای این ورق طلا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت و طراحی انواع مجسمه
  • طراحی گچ کاری کلاسیک در خانه های مسکونی
  • ساخت زیورآلات و جواهرات
  • تزئین ظروف مختلف
  • طراحی انواع تابلوهای دکوراتیو

ورق طلای مایع چه کاربردی دارد؟

سخن پایانی

با توجه به اینکه شناخت ورق طلای مایع برای افرادی که نیاز به استفاده از ورق طلا برای ساخت محصولات دکوراتیو، تزئین دیوارها، ساخت مجسمه و … دارند، ضروری است؛ در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در مورد این محصول صحبت کنیم. در حال حاضر فرم مایع ورق طلا می تواند برای افراد نقاش، طراح و افرادی که در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت می کنند یا قصد ساخت مبلمان با ورق طلا دارند، بسیار پرکاربرد باشد. بنابراین می توان این محصول را جزء پرفروش‌ترین ورق های مایع شناخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =