مقالات

طلا چگونه ذوب می‌شود؟ نقطه ذوب طلا و مراحل ذوب آن

طلا چگونه ذوب می‌شود؟ نقطه ذوب طلا و مراحل ذوب آن

ذوب فلز طلا یکی از کارهای حساس برای استفاده از طلا در مصارف گوناگون است. توجه به مراحل ذوب کردن طلا و همچنین استفاده از ابزارهای مناسب برای انجام این کار اهمیت بسیار زیادی دارد. انجام این فرآیند مستلزم تخصص و تجربه زیادی است و فقط در کارگاه‌هایی که دارای تجهیزات مناسب برای ذوب این فلز هستند، انجام می‌شود. از این رو باید افرادی که قصد ذوب کردن فلز طلا را دارند، با مراحل انجام این کار، روش‌ها و همچنین نقطه ذوب طلا خالص آشنا شوند و مطابق با این موارد، طلا را ذوب کنند. برای اینکه متوجه شوید طلا چگونه ذوب می‌شود؟ این مقاله را بخوانید.

نقطه ذوب طلا خالص

قبل از اینکه در مورد مراحل ذوب کردن طلا توضیح داده شود، باید دمای نقطه ذوب این فلز بررسی شود. در واقع هر روشی که بتواند دمای این فلز را به نقطه ذوب برساند، باعث ذوب شدن آن خواهد شد. اگرچه نقطه ذوب طلا بستگی به عیار و میزان خلوص آن دارد. اما نقطه ذوب فلز طلا خالص یکسان بوده و در حدود 1064 درجه سانتی گراد می‌باشد. نقطه ذوب پایین طلا باعث شده تا این فلز در صنایع مختلفی از جمله ساخت اکسسوری، جواهرسازی و الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد. پس از ذوب شدن طلا می‌توان آن را به شکل‌های مختلف از جمله سکه، ورق طلا و جواهرات در آورد و از این طلای ذوب شده استفاده نمود.

روش‌ها و مراحل ذوب کردن طلا

مراحل ذوب طلا بسته به روشی که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است. عده‌ای تصور می‌کنند که ذوب خاک طلا در منزل امکان پذیر است؛ اما واقعیت این است که با توجه به نقطه ذوب این فلز، عملا نیاز به تجهیزات بسیار متنوعی برای ذوب کردن این فلز است. از این رو در کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که دارای تجهیزات مناسب هستند، مراحل ذوب کردن این فلز انجام می‌شود. سه روش زیر برای ذوب کردن فلز طلا مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام مراحل خاص خود را دارند.

طلا چگونه ذوب می‌شود؟ نقطه ذوب طلا و مراحل ذوب آن

ذوب کردن فلز طلا در کوره

متداول‌ترین روش برای ذوب کردن فلز طلا، ذوب کردن آن در کوره است. برای این کار می‌توان از کوره‌های مختلفی استفاده کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به کوره‌های گازوئیلی، کوره‌های برقی و گازی اشاره نمود. در نهایت پس از ذوب کردن این فلز در این کوره‌ها، می‌توان طلا را به شکل‌های مختلف از جمله سکه یا جواهرات درآورد. در ادامه با مراحل ذوب کردن طلا در کوره آشنا می‌شوید.

  • در اولین قدم لازم است که مواد اولیه برای ذوب کردن تهیه شوند. این مواد شامل طلای خرد شده و آلیاژهای مورد نیاز برای ترکیب شدن با طلا هستند.
  • حال کوره به عنوان منبع حرارت برای طلا روشن می‌شود تا به دمای مناسب برسد.
  • طلا و سایر آلیاژها در بوته‌های مناسب قرار می‌گیرند. حرارت به مرور زمان در کوره افزایش پیدا می‌کند تا طلا و آلیاژهای دیگر ذوب شوند. مشعل گاز با اکسیژن می‌تواند به تولید حرارت برای ذوب کمک کند.
  • در آخرین مرحله، نوبت به ریژه گذاری و شکل دهی می‌رسد. در این مرحله می‌توان طلا را به شکل‌های دلخواه در آورد.

ذوب کردن فلز طلا با هوا گاز

معمولا ذوب کردن طلا در کوره در مواقعی انجام می‌شود که حجم طلا زیاد است؛ اما اگر مقدار طلا کم باشد، می‌توان از روش هواگاز برای ذوب آن استفاده است. در این روش از یک مشعل گاز، کپسول گاز و اکسیژن استفاده می‌شود. برای ذوب کردن این فلز با روش هوا گاز باید مراحل زیر انجام شوند:

  • در اولین قدم باید طلای مورد نیاز آماده سازی شود که معمولا به صورت پودر یا خرده‌ای می‌باشد. در صورت نیاز آلیاژهای مختلف نیز به این طلا افزوده می‌شود.
  • مشعل هوا گاز به عنوان منبع حرارت استفاده می‌شود.
  • بوته ذوب فلز طلا با مواد سیلیکون کوارتز یا گرافیت تهیه می‌شود. قبل از اینکه مواد اولیه طلا و آلیاژها را به بوته اضافه کنیم، باید آن را گرم نماییم. زمانی که بوته گداخته شد، نوبت به اضافه کردن طلا کم به کم است.
  • سپس می‌توان مواد اولیه که شامل طلا به همراه پودرهای آلیاژی هستند را در بوته قرار داد. با استفاده از مشعل هواگاز، حرارت ایجاد شده و طلا ذوب خواهد شد. در این مرحله باید دقت کافی برای بیرون نریختن طلا از بوته داشته باشید. پودر طلا ممکن است در هنگام استفاده از منبع حرارت به بیرون پاشیده شود.
  • در مرحله آخر باید شکل دهی به طلا انجام شود. برای این کار مواد ذوب شده طلا در ریژه‌ها قرار می‌گیرند تا به شکل دلخواه در بیایند.

ذوب کردن فلز طلا در کوره

ذوب فلز طلا با بوراکس

روش آخری که برای ذوب کردن طلا وجود دارد، استفاده از بوراکس است. این روش یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای طلاسازی است که می‌تواند منجر به حذف ناخالصی‌ها و آلودگی‌های موجود در طلا شوند. ذوب کردن فلز طلا با بوراکس نیازمند تخصص و تجربه زیادی است. با این حال با دانستن مراحل زیر، می‌توان ذوب کردن فلز طلا را انجام داد.

  • در اولین قدم باید آماده سازی بوراکس انجام شود. بوراکس یک ترکیب شیمیایی است. برای اینکه از این ترکیب برای ذوب فلز طلا استفاده شود، باید بوراکس ذوب شود به صورتی که به شکل پودر در بیاید.
  • در مرحله بعدی باید طلا به عنوان ماده اولیه آماده سازی شود. لازم است که در این مرحله طلا به خوبی خرد و پودر شود.
  • در مرحله بعدی باید طلا با مقدار معینی بوراکس ترکیب شود. این مرحله بسیار مهم بوده و باید با دقت انجام شود. چرا که بوراکس می‌تواند به طلا کمک کند تا آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها را از خود جدا نماید.
  • در مرحله بعدی باید طلا و بوراکس در یک بوته اختصاصی در کوره قرار بگیرند. باید دمای کوره به مرور زمان افزایش پیدا کند تا مواد ذوب شوند.
  • بوراکس در مرحله ذوب فلز طلا می‌تواند باعث کاهش نقطه ذوب این فلز شود. این فرآیند باعث ذوب شدن طلا شده و ناخالصی‌های آن را نیز جدا می‌کند.
  • در مرحله بعدی نوبت به ریژه گذاری می‌رسد. مواد ذوب شده به ریژه‌های مناسب ریخته می‌شود تا خنثی گردد و به شکل دلخواه در بیاید. در نهایت باید بعد از شکل دهی، مواد ریژه‌ها سرد شوند. سپس قطعات طلا تصفیه می‌شوند تا ناخالصی‌ها از آن‌ها پاک گردند.
  • در آخرین مرحله برای اطمینان از تصفیه طلا، مجددا با کمک روش هی تصفیه طلا خالص سازی می‌شود تا هر گونه ناخالصی از آن خارج گردد.

نکات ایمنی مهم برای ذوب کردن طلا

ذوب کردن طلا نیازمند دقت و تجربه بسیار زیادی است. افرادی که تخصصی در این مورد ندارند، می‌توانند با افراد متخصص مشورت کنند تا با توجه به میزان طلا و آلیاژهای آن، بهترین روش برای ذوب فلز طلا به آن‌ها پیشنهاد شود. نکات ایمنی مهم زیر برای انجام این فرآیند نیز لازم است.

  • همیشه از عینک ایمنی برای محافظت از صورت و چشم خود استفاده نمایید.
  • یک جفت دستکش مقاوم در برابر حرارت داشته باشید.
  • پیش بند مقاوم به حرارت بپوشید.
  • طلا نباید نزدیک به مواد اشتعال زا ذوب شود.

نکات ایمنی مهم برای ذوب کردن طلا

سخن آخر

در این مقاله در مورد ذوب کردن طلا صحبت کردیم. ذوب کردن این فلز برای ساخت جواهرات و اکسسوری‌های مختلف با طلا اهمیت بسیار زیادی دارد. انتخاب روش مناسب برای ذوب فلز طلا وابسته به عوامل زیادی است که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع طلا، آلیاژهای آن و مقدار طلای مورد نیاز برای ذوب اشاره کرد. توجه کنید که کلیه فرآیند ذوب کردن این فلز باید در دمای بالا انجام شود. از این رو توجه به نکات مراقبتی و در نظر گرفتن یک فضای مناسب برای ذوب کردن فلز طلا اهمیت بسیار زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =